ΑΡΧΙΚΗ | ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ | ΣΤΗΛΗ ΑΝΑΛΑΤΟΣ | Τελικά ρε παιδιά ποια ήταν η Ζωντανίνα;

Τελικά ρε παιδιά ποια ήταν η Ζωντανίνα;

image

Διαβάζοντας πριν μερικές ημέρες τις σκέψεις κάποιου σχετικά με «ηχητικές παρανοήσεις» που κάναμε παιδιά, θεώρησα ενδιαφέρον να προσπαθήσω να μαζέψω τους στίχους τραγουδιών που καταλαβαίναμε λάθος ή δεν καταλαβαίναμε καθόλου. Κοινώς «άλλα λέει η θεία μου κι άλλα ακούν τ’ αυτιά μου.

Πάμε...

Ένα το χελιδόνι (Μίκης Θεοδωράκης, Οδυσσέας Ελύτης, Γρηγόρης Μπιθικώτσης)

Θα ήταν το λιγότερο ιεροσυλία να ξεκινήσει οποιοδήποτε αφιέρωμα αναλόγου περιεχομένου με οποιοδήποτε άλλο τραγούδι. Ποιος πραγματικά δεν έχει αναρωτηθεί έστω και μία φορά ποια είναι τελικά αυτή η Ζωντανίνα; Σου λέει κοτζάμ Ελύτης είναι αυτός κάτι θα ξέρει που δεν ξέρω εγώ! Όπως και να το κάνουμε μια καλλιέργεια «Α», και «Β» και «Γ» μη σου πω, την είχε ο Νομπελίστας, κάποια σημαντική θα ήταν. Τι να φτουρήσω εγώ μπροστά του που δεν την έχω ξανακούσει;

Βεβαίως όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, ασχέτως του πόσα χρόνια πήρε στον καθένα να το καταλάβει, ο στίχος λέει «…θέλει κι οι ζωντανοί να δίνουν το αίμα τους» και όχι «θέλει τη Ζωντανίνα, δίνουν το αίμα τους»! Ήσσονος σημασίας μπροστά στο μεγαλείο της Ζωντανίνας, αλλά σίγουρα θα είχε βοηθήσει αν είχα καταφέρει να αποφύγω την παρανόηση και στον αμέσως προηγούμενο στίχο. Θα ήταν πολύ λογικότερη και ευκολότερη η κατανόηση της συνέχειας με τους ζωντανούς  που δίνουν το αίμα τους, λέμε τώρα, αν συνειδητοποιούσα ότι ο στίχος δεν είναι «θέλει και τρεις χιλιάδες να ‘ναι στους τροχούς» αλλά «θέλει νεκροί χιλιάδες να ‘ναι στους τροχούς». (όποιος συνειδητοποίησε τα παραπάνω μόλις τώρα να σηκώσει το χέρι του και να μου φέρει τον έλεγχο του να του βάλω άριστα).

Στο 00:40 του βίντεο:

 

Στου Θωμά (Σταύρος Ξαρχάκος)

Εντάξει ρεμπέτικο, τεκέδες, κουτσαβάκια, όλα μπορεί να τα περιμένει κανείς. Στο πλαίσιο της μάγκικης διαλέκτου οι λογοπλάστες βρίσκουν τον φυσικό τους χώρο, οπότε και κάποιες ακατανόητες μέχρι ανύπαρκτες λέξεις είναι μέσα στο πρόγραμμα. Ποιος είναι όμως τελικά αυτός ο Ροβιόλης; Ποιος είναι αυτός που το βιολί του κάνει τους διαβόλους να χορέψουν; Ποιος είναι αυτός ο αναλόγου μεγέθους με την Ζωντανίνα θρύλος που ως άλλος Keyzer Soze κατάφερε να κρατήσει την ταυτότητα του κρυφή για τόσα χρόνια; Και για να μπαίνουν τα πράγματα στην θέση τους, τα σωστά λόγια είναι «με βιολί σαντουροβιόλι θα χορέψουν οι διαβόλοι» και όχι «με βιολί σαν του Ροβιόλη θα χορέψουν οι διαβόλοι». (εσείς που κοροιδεύετε, τι δηλαδή αυτό το σαντουροβιόλι είναι υπαρκτό μουσικό όργανο;).

Στο 01:19 του βίντεο:

Καμαρούλα (Γιάννης Πουλόπουλος)

Η αλήθεια είναι πως η παρανόηση μου σχετικά με αυτό το τραγούδι δεν είναι τρομερή και αυτό που άκουγα ήταν αρκετά κοντά ηχητικά με την πραγματικότητα. Αντί για «καμαρούλα μια σταλιά δύο επί τρία, κόχη και λατρεία, τοίχος και φιλιά», λόγω της «περηφάνιας» για την οποία φημίζομαι άκουγα «όχι και λατρεία». Παρά τρίχα θα πει κανείς και τι ψυχή έχει ένα «κ», και πάλι όμως δεν αναιρείται το γεγονός ότι δεν έβγαινε κανένα νόημα. Και στην τελική ολόκληρος ΛεΠα (Λευτέρης Παπαδόπουλος) είναι αυτός, δεν μπορεί να γράφει ασυναρτησίες.

Η δικαίωση όμως του καλλιτέχνη για τα βαθύτερα νοήματα που κρύβονται στην συγκεκριμένη δημιουργία, αλλά και η δική μου πίστη ότι το τραγούδι είχε πολλά ακόμα να δώσει, ήρθε αρκετά χρόνια αργότερα όταν σε αντίστοιχη ραδιοφωνική αναφορά ο παραγωγός παραδέχτηκε ότι σαν παιδί δεν είχε πιάσει ούτε καν το «καμαρούλα μια σταλιά». Νόμιζε ο αθεόφοβος ότι ο στίχος ραχοκοκαλιά του τραγουδιού ήταν «τα μαρούλια μια σταλιά»!!! Θεός, respect και δεν περιγράφω άλλο (μεσονύχτια, δίχτυα, της αγάπης ώρα και μια λόλα, μούρλια το σαλατικό).

Στο 00:52 του βίντεο:

Ευλαμπία (Γιάννης Γιοκαρίνης)

Νομίζω ότι η λεγόμενη σεξουαλική απελευθέρωση επιτελέστηκε πολύ νωρίτερα από το 1984, χρονιά κατά την οποία και εκδόθηκε το συγκεκριμένο κομμάτι. Εγώ πάντως χαμπάρι δεν είχα πάρει ακόμα. Το ίδιο ίσχυε και για την βελτίωση μου σε θέματα γεωγραφίας και ειδικότερα οι γνώσεις μου για τις γειτονιές της Αθήνας. Πως συνδέονται αυτά τα δύο με την Ευλαμπία; Εξηγούμαι. Σε έναν από τους γεμάτους λυρισμό στίχους της συγκεκριμένης ερωτοροκομπαλάντας λέει ο ποιητής: «τα χρόνια σου δεκάξι μα είχες ξεπετάξει ολόκληρο τον Κολωνό».

Εγώ λοιπόν ως άπειρος κι άβγαλτος νεανίας, όχι μόνο άκουγα λάθος ένα κομμάτι του στίχου, αλλά και αυτό που άκουγα σωστά, το ερμήνευα όπως ήθελα. Αφού ούτε τι σημαίνει «είχες ξεπετάξει» ήξερα, ούτε κατά που πέφτει ο Κολωνός είχα ιδέα (μεταξύ μας και να μην βγει παρά έξω και τα δύο αφού πήγα φοιτητής στην Αθήνα τα έμαθα), θεωρούσα ότι έλεγε «μα είχες ξεπετάξει ολόκληρο τον κώλο να». Κοινώς; Φακλάνα η Ευλαμπία!

Στο 00:27 του βίντεο:

Ερωτεύτηκα (Γιάννης Μηλιώκας)

Σε ένα ακόμα τραγούδι, ο πάντοτε συγκροτημένος και απόλυτα λογικός λόγος του Γιάννη Μηλιώκα, εμένα βρε παιδί μου κατάφερε να με ταλαιπωρήσει. Ανάμεσα σε κατραπακιές, ταράκουλα, λαγούς, πετραχείλια, ιπποπόταμους, πέντε ελιές μπαγιάτικες και ένα χωνάκι μορταδέλα, εγώ μπερδεύτηκα με τον στίχο «ερωτεύτηκα πάει την έκανα λαχείο, ερωτεύτηκα τρεις οκτώ σαράντα δύο». Και το θέμα είναι ότι όχι μόνο άκουγα «ερωτεύτηκα πάει την έκανα για Χίο, ερωτεύτηκα πίσω απ’ το σαράντα δύο», αλλά ήμουν και σίγουρος ότι το σαράντα δύο θα ήταν κάποιο σχολείο ή άντε νοσοκομείο, πως λέμε το ένατο δημοτικό, και φυσικά στην Χίο!!!

Στο 00:45 του βίντεο.

Πάνω απ’ τα σύννεφα (Φατμέ)

Εκτός από τους στίχους που καταλαβαίναμε λάθος, υπήρχαν και οι περιπτώσεις που δεν καταλαβαίναμε απολύτως τίποτα. Τότε που νομίζαμε ότι υπήρχαν κάποιες μαγικές, τεράστιες, υπερψαγμένες λέξεις όπως «πολυσυκανδαλαμυνήματα». Το τραγούδι έλεγε απλά «μολύνσεις, σκάνδαλα, συνθήματα». Ωωω καλός κι άγιος είσαι βρε Νικολάκη, αλλά να μας το γυρίζεις στο πολιτικοποιημένο και συνειδητοποιημένο από κει που μας είχες στα καλοκαιράκια, τα ζεστά νερά και τα ζεταίμ; Δε λέει!

Στο 01:11 του βίντεο.

Μωρό μου φάλτσο (Μιχάλης Ρακιντζής)

Ε ναι λοιπόν, μόνο ο δημιουργός του Πουφ, ο ερμηνευτής του S.A.G.A.P.O., o ξάδερφος του Θοδωρή με στυλ ελληνικό, ο άνθρωπος που έφερε κοντά την Bonnie Tyler, τον Ian Gillan και την Σοφία Αρβανίτη, μόνο αυτός θα μπορούσε να γράψει ένα τραγούδι όπου εκτός από στίχους που όπως «μου λείπουν τα στηθάκια σου» και «μωρό μου σε θυμάμαι με λάδια στο κορμάκι» θα συμπεριλαμβάνονταν και τρεις ακόμα που για χρόνια δεν είχα ιδέα τι λένε. Και μάλιστα τον ένα απ’ τους χρησμούς αυτούς τον έλυσα μόλις τώρα, περίπου 25 χρόνια μετά.

Ακατανόητος χρησμός νούμερο 1: «το βράδυ στη σκηνούλα μας τραγούδια από Doors να τραγουδάμε» (αυτό που συνειδητοποίησα απόψε, άκουγα κάτι σαν «τραγούδια που τόσο τραγουδάμε»).

Ακατανόητος χρησμός νούμερο 2: «είσαι το σι μπεμόλ ακόρντο στη ζωή μου αν και φάλτσο» (άκουγε και κάνας άλλος «είσαι το συμπεμόναχο στη ζωή μου αν και φάλτσο»; Τώρα τι είναι το συμπεμόναχο τι είναι μην με ρωτήσετε; Κάτι σαν τον ιερομόναχο ξέρω ‘γω; Παράλογοοοοο!!!!)

Ακατανόητος χρησμός νούμερο 3: «με φάλτσο να μου τραγουδάς για το γιαούρτι θα χουμε ομπρέλες» (εδώ με echo πηγαδιού τελειώνει το αριστούργημα και μαζί κάθε μου δυνατότητα και προσπάθεια να καταλάβω τι θέλει να πει ο ποιητής. Πραγματικά αδυνατούσα να πιάσω τι έλεγε. Άσε που είναι και ομπρελέές για να ταιριάζει στον ρυθμό.)

Στα 01:14, 01:38 και 03:15 του βίντεο.

Τσικαμπούμ (Γιάννης Κούτρας)

Κλείνοντας θα ήθελα να σταθώ σε αυτό το στιχουργικό έπος του Σάκη Μπουλά, όπου δεν προλαβαίνει κανείς πραγματικά να καταλάβει τι άκουσε κι έχει ήδη δεχτεί το επόμενο χτύπημα. Ο Ionesco, η Unesco, η Βίκυ και το ραδίκι μπερδεύονται γλυκά μέχρι που ακούς τον στίχο «Τον Καρέλη μας κοιτάζω και θυμώνω, μια εφτάμιση Yamaha ζαχαρώνω». Και απορώ κι εξίσταμαι, γράψανε τραγούδι για τον δήμαρχο Ηρακλείου;

Κι αν ναι τι σχέση έχει με την Yamaha; Είναι ένα κοινωνικό σχόλιο πάνω στο κυκλοφοριακό της πόλης μας; Αργότερα βεβαίως έμαθα ότι τα «Gareli» ήταν μοτοποδήλατα, βεσπάκια ή κάτι τέτοιο. Η ραψωδία βεβαίως ολοκληρώνεται με ένα στίχο γροθιά στο κατεστημένο, που απαιτεί πολλές εργατοώρες στο κουρμπέτι για να τον πιάσει κανείς.

«Όρους θέτεις πια με ύφος σοβαρόν, μα όλα τούτα ρουφηχθέντων των μπυρών». Πραγματικά μόνο ρουφηχθέντων πολλών μπυρών γράφονται τέτοια τραγούδια.

Στα 00:21, και 01:31 του βίντεο.

Είμαι σίγουρος ότι θα θυμηθώ κι άλλα και ότι κι εσείς θα έχετε ανάλογα παραδείγματα.

Οπότε παρατηρήσεις, σχόλια, ελλείψεις, διορθώσεις στο [email protected], και ίσως επανέλθουμε με συμπληρωματικό.

 

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0 σχολιάστηκε):

Σχολιάστε το άρθρο comment
Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:
  • email Αποστολή σε φίλο
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Απλό κείμενο
5.00
Χαλκιαδάκης

Powered by IT Development